Tot slot enkele payoffs van bekende supermarkten.
Albert Heijn:
Dat is het lekkere van Albert Heijn
Dit is gewoon irritant. Het ‘lekkere’ van Albert Heijn? Dat doet me meer denken aan een lichaamsdeel van iemand die Albert heet. En bovendien, Albert Heijn verkoopt toch wel meer dan alleen lekkere dingen? ‘Lekkere’ tandpasta, oké, dat kan nog, maar lekkere huishoudhandschoenen? Lekkere vuilniszakken? Lekkere paracetamol? Hou toch op.
Nee, dan de vorige: Gewoon bij Albert Heijn. Deze was briljant. Waarom?
Omdat je het, als klant, eigenlijk vanzelf al zou kunnen zeggen: “Hé, deze wijn smaakt goed, zeg. Waar heb je deze gekocht?” “O, gewoon bij Albert Heijn.” Simpel en doeltreffend. Gewoon terug naar de vorige payoff dus, Albert Heijn!
Aldi
Net zo… maar dan goedkoper. Natuurlijk wel.
Net zo… het zal de bedoeling zijn dat je op de puntjes zelf diverse kwalificaties zet. Bijvoorbeeld ‘lekker’, ‘luxe’ of zelfs ‘dorstlessend’ of ‘veel bubbels’. Makkelijk bedacht, hoor. En wat zegt het? Eigenlijk niks, want je kan er ook zetten ‘ongezond’ of ‘vet’. Eerst was het Aldi. Natuurlijk wel. Dat is korter, minder ingewikkeld en dekt de lading ook. Dus, hier ook: afschaffen die huidige payoff en terugkeren naar de vorige.
Coop.
Zo kan 't ook!
Hm. Erg matig. Een beetje te vaag. Hoe kan het ook dan? Zo goedkoop? Of zo duur? Zo heerlijk? Of toch zo middelmatig. Het is onduidelijk.
Wat ook kan, Coop, is een betere payoff verzinnen.
Dirk.
Op Dirk kun je rekenen
Reken er maar op. Daarmee zeggen ze twee dingen, ze zijn betrouwbaar en goedkoop. Dat is knap, dat zeggen met slechts vijf woorden. En als je eens keer wel die dure wijn wil, of die luxe chocolaatjes, die hebben ze ook.
Petje af. Niks meer aan doen.
Jumbo.
En dat voor die prijs. Jumbo.
Mja, dit vind ik ook een beetje magertjes. Terwijl Jumbo echt niet de goedkoopste supermarkt is. En dat voor die prijs, alsof het enige dat telt de prijs is. Je wil toch af en toe ook gewoon een echt goede, duurdere wijn?
Dan denk je bijna dat ze dat niet hebben.
Toegegeven, de vorige (‘elke dag euro's goedkoper’) was ook niet geweldig met z’n hoge Aldi-gehalte, maar ik zou het reclamebureau nog maar eens inschakelen.
Lidl.
De hoogste kwaliteit voor de laagste prijs
Dit is beter dan de Jumbo. De tegenstellingen (hoogste/laagste) doen het goed in deze payoff. Dat het, afgezien van groente en fruit, niet klopt (onze hond King haalt zijn neus op voor Orlando, het ‘luxe’ hondenvoer van de Lidl), doet niet echt terzake.
Plus.
Goed eten, daar houden we van.
Matig. Iedereen houdt van goed eten. Dit zegt niks. Het zegt niks over het prijsniveau, hooguit een beetje over de kwaliteit. Het enige wat er wel leuk aan is, is dat ‘eten’ zowel een werkwoord als een zelfstandig naamwoord is.
Dus goed eten als in opeten en eten als in voedsel (goed voedsel) , maar of de meeste mensen dat door hebben betwijfel ik. Daar komt nog bij dat Plus ook wel meer verkoopt dan alleen etenswaren.
Conclusie.
De meeste payoffs in supermarkland zijn matig. Alleen Dirk schiet er boven uit. Nou moet ik wel toegeven dat het lastig is een payoff te verzinnen voor een supermarkt. Je doelgroep is ontzettend breed! Maar daarin zit natuurlijk ook de uitdaging! Wij houden wel van een uitdaging, groot of klein! Dus als jij een ‘lekkere’ payoff wil voor jouw bedrijf, eentje die scoort, lekker bekt en zinnig is, aarzel dan niet contact met ons op te nemen!
“Op King Content kun je rekenen!” zullen we maar zeggen 😉
Je kan ook onze handleiding downloaden, en zelf jouw payoff schrijven.
Contact [knop] | download onze payoff handleiding
Je hebt een mooie naam bedacht, een tof logo laten ontwikkelen.
Een prachtige, unieke huisstijl laten designen. Lettertypes, kleuren, zelfs uillustraties en ander beeldmateriaal. Je hebt nagedacht over de tone-of-voice van je reclame uitingen. Dus ben je klaar met de items voor je
merk. Voor je merk-identiteit.
Of toch niet? Nee, niet helemaal. Want waarom zou je niet ook een payoff toevoegen aan je merk-identiteit pakket?
Maar, alleen grote bedrijven hebben toch payoffs?
Grote bedrijven hebben vrijwel altijd wel een payoff. Maar dat betekent niet dat kleine bedrijven géén payoff zouden mogen gebruiken.