winkelwagen_m

Blog | 7 tips voor het verzinnen van
een goede pay-off

leestijd: ca. 3 minuten

Het is niet zomaar een regeltje.
Over bijna geen enkel stukje korte tekst is zo intensief nagedacht als over een pay-off.
Want een goede pay-off verzinnen is best lastig.

Maar eerst: wat is nou eigenlijk een pay-off? Of een slogan?
Een pay-off is een klein regeltje tekst of woorden om een gevoel toe te voegen aan een merk. Bijvoorbeeld betrouwbaarheid, klasse of een emotie.
Een slogan is dat ook, maar die wordt wat vaker gebruikt voor campagnes, het is iets tijdelijker van aard. Een payoff moet ook kunnen staan bij het logo, voor een slogan is dat iets minder belangrijk.

Alles voor het leukste feest van het jaar bijvoorbeeld is een slogan van Albert Heijn, die slaat op het sinterklaasfeest. Dit is uiteraard volkomen onbruikbaar in bijvoorbeeld april.

Een pay-off is dus wat algemener en moet langer houdbaar zijn. Toch minstens een paar jaar.
 
Hoe moet je nou een goede, pakkende pay-off verzinnen?
Zorg ervoor dat je eerst weet wat jouw klant (doelgroep) wil.
Waarom ben jij anders dan je concurrenten?
Een goede pay-off geeft antwoord op de vraag waarom jouw klanten voor jouw bedrijf kiezen. Beloof iets! En doe geen valse beloftes.
 
Als je de volgende 7 wijsheden in je achterhoofd houdt, dan komt het vast goed met je pay-off.

 

winkelwagen

De 7 wijsheden voor het verzinnen van een goede pay-off

1. Houd het simpel
2. Houd het kort
3. Gebruik spreektaal
4. Wees slim met interpunctie (komma’s, uitroeptekens e.d.)
5. Probeer te rijmen of te allitereren
6. Probeer tegenstrijdigheden te combineren
7. Maak een deuntje

1. Houd het simpel
Ingewikkelde of moeilijke worden zijn taboe in een pay-off.
Het moet voor iedereen meteen te begrijpen zijn. Als je het twee keer moet lezen om het te begrijpen is het fout. Wij van wc-eend adviseren…

2. Houd het kort
Probeer zo weinig mogelijk woorden te gebruiken bij het verzinnen van je pay-off. Twee, drie of vier werkt het beste. Hele zinnen zijn uit den boze. Behalve bij de, helaas niet meer gebruikte pay-off van War Child:
Je kunt een kind wel uit de oorlog halen, maar hoe haal je de oorlog uit een kind? 
Super emotioneel en bovendien waar! Deze vind ik briljant. Mooi gespeeld met terugkerende woorden. Dit is de uitzondering die de regel bevestigt.

3. Gebruik spreektaal
Dat bekt makkelijker en klinkt beter. Bijvoorbeeld:
Zei d’r iemand Thuisbezorgd? 
Als hier had gestaan "Zei er iemand Thuisbezorgd?"
dan loopt het gewoon net wat minder lekker. Lekker, ja.

 4. Wees slim met interpunctie (punten, uitroeptekens e.d.)
Net zo… maar dan goedkoper. Natuurlijk wel. Aldi. 
Net zo…, het is de bedoeling dat je op de puntjes zelf diverse kwalificaties invult. Bijvoorbeeld ‘lekker’, ‘luxe’ of zelfs ‘dorstlessend’ of ‘veel bubbels’.
Een slimme truc bovendien, want zo heb je ineens wel twintig pay-offs!
De punten aan het eind van de zin helpen hier ook bij.
Het is gewoon een feit. Punt. 

5. Probeer te rijmen of te allitereren
Dat is natuurlijk logisch. (Pop)liedjes rijmen ook vaak, want dan onthoud je de tekst beter. En als je de pay-off beter onthoudt, dan onthoud je het merk… dus ook beter!
De kracht van zacht (Aquacell).
Of probeer te allitereren, dus gebruik, net zoals IKEA, woorden met dezelfde beginletter: Aandacht maakt alles mooier.
 
6. Probeer tegenstrijdigheden te combineren
Ook tegenstrijdigheden zorgen ervoor dat je pay-off beter wordt onthouden:
hoogste/laagste (Lidl. de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs)
Nacht/dag (Auping Nights, Better Days).
 
7. Maak een deuntje
Ok, dit heeft alleen nut als je zo groot bent dat je op radio of tv komt met je reclame. Maar ook lokale tv-omroepen hebben een reclameblok.
Een goede pay-off is beter te onthouden en herkenbaarder als deze vergezeld wordt van een deuntje of muziekje.
Denk aan Lebara. Met die blokfluit.
Of Liever Kips Leverworst dan gewone leverworst . Je hoort als vanzelf hoe het deuntje ook weer ging. Zelfs nu ze daar -bewust onhandig- ‘vegetarische’ aan hebben toegevoegd werkt het nog!

Een goede pay-off verzinnen is een uitdaging!
Vind jij, ondanks onze tips, een goede pay-off verzinnen nog steeds te lastig?

Wij houden wel van een uitdaging… dus als jij een goede
pay-off wil voor jouw bedrijf, eentje die scoort, lekker bekt en zinnig is, aarzel dan niet contact met ons op te nemen!

Andere projectjes

Brochures & MagazinesCorporate Design

DigitaalsCorporate Design

Flyers & FoldersCorporate Design

JaarverslagenCorporate Design

Logo'sCorporate Design

SoundscapesSoundscape

OverigenDesign

View
Ga naar de inhoud